Zrodilo se před 31 lety s cílem „revolucionizovat způsob, jakým svět souvisí s myšlenkami a informacemi“. Není to malý cíl, který si stanovili už v roce 1982 John Warnock a Charles Geschke když se rozhodli založit v Mountain View softwarový dům s názvem Systém Adobe.
Zrození Adobe
Pro Warnocka i Geschkeho představovala kapitola Adobe přirozené pokračování minulých pracovních zkušeností. Obojí ve skutečnosti fungovalo Xerox PARC (Výzkumné centrum Palo Alto), srdce IT a technologických inovací mezi koncem 70. a začátkem 80. let. Warnock byl zodpovědný za výzkum v oblasti interaktivní grafiky, zatímco Geschke byl ředitelem výzkumného centra informatiky a grafiky. Ti dva však cítili silnou impotenci: jen výjimečně našly projekty rozvíjené v rámci PARC praktický a komerční „překlad“, zatímco ve většině případů zůstalo vše v rámci výzkumu jako samoúčelné . Zvláště Geschke se cítil obzvláště frustrovaný a podařilo se mu přesvědčit svého přítele/kolegu, aby se vydal na cestu podnikání.
Počátek osmdesátých let a PostScript
První inovace, která Adobe přinesl do oblasti grafiky a vydavatelství byl PostScriptový jazyk. Byl to komunikační systém mezi počítači a výstupními zařízeními (jako jsou laserové tiskárny), který umožňoval podrobně popsat, jak by měla vypadat elektronicky rozvržená stránka. Díky PostScriptu to bylo možné označit tam uspořádání a formátování znaků a přesné uspořádání obrázků v textu. Byla to skutečná revoluce na trhu digitálních publikací: každá kancelář vybavená počítačem a laserovou tiskárnou byla nyní schopna vytvářet redakční produkty na profesionální úrovni, aniž by se musela spoléhat na grafická studia.
Dalším krokem, a jsme v polovině 80. let, bylo vydání první standard pro digitální písma. The Typ1 (toto jméno dali Warnock a Geschke této softwarové technologii) umožnilo tisknout typografická písma v jakékoli velikosti, aniž by byla ovlivněna kvalita.
Obchodní strategie, kterou výzkumné duo přijalo, byla zcela založena na licencování technologií patentovaných společností Adobe. Netřeba dodávat, že tato strategie se vyplatila: do konce roku 1986 společnost Adobe zaznamenávala prodeje 16 milionů dolarů a zisk 3,6 milionu, zatímco prodej se soustředil z 80 % na zařízení a stroje Apple. Zaměstnanců však již bylo 54.
Druhá část 80. let a grafické programy
Druhá polovina 80. let je charakterizována podstatnou změnou perspektiv ekonomického a technologického rozvoje. V roce 1987 vstoupila společnost Adobe na trh spotřebitelského softwaru vydáním Ilustrátor, vektorový grafický program pro systémy Macintosh. Tento program se okamžitě stal velmi oblíbeným mezi grafickými designéry, designéry a technickými ilustrátory, protože jim umožňoval vytvářet vektorové obrázky a rozkládat textové dokumenty s dosud nevídanou přesností.
Úspěch Illustratoru otevřel cestu k uvedení pravděpodobně nejznámějšího a nejpoužívanějšího produktu Adobe: Photoshop. V roce 1989 byla vydána první verze slavného programu pro úpravu grafiky a fotografií a okamžitě ji všichni odborníci v oboru uvítali s velkou přízní.
Devadesátá léta a expanze do spotřebitelského softwaru
Začátek devadesátých let byl ve znamení uvedení nového formátu souborů založeného na technologii PostScript. Soubor přenosného dokumentu (zkráceně jako PDF), který byl uveden na trh již v roce 1993, umožňuje reprezentovat dokumenty jedinečným způsobem bez ohledu na dostupný software a hardware. Současně společnost Adobe vydala také program pro čtení souborů PDF: Adobe Acrobat Reader. Formát PDF je dnes mezinárodně uznávaným standardem a je nejpoužívanějším médiem pro výměnu textových dokumentů. Přibližně ve stejnou dobu vstoupila společnost se sídlem v Mountain View na pole úpravy videa spuštěním Adobe Premier.
V roce 1994 začala akviziční sezóna. Adobe kupuje Aldus a přidává do své produktové řady PageMaker A After Effects. Zdá se, že společnost Warnocka a Geschkeho směřuje k nepřetržitému růstu, ale první potíže jsou hned za rohem.
Druhá polovina 90. let a restrukturalizace podniků
Roky, které plynou od roku 1995 do roku 1999 se vyznačují ekonomickou a technologickou krizí, která je stejně neočekávaná jako hluboká. Na jednu stranu se HP daří vytvořit vlastní verzi technologie PostScript a vzdává se licencování verze Adobe; na druhou stranu prodeje Applu dosahují nejnižšího bodu v historii a nakonec negativně ovlivňují výkonnost společnosti, která mezitím přesunula své sídlo do San Jose. A konečně, asijská ekonomická krize dále zhoršuje „klinický“ obraz a Adobe System je nucen k hluboké podnikové restrukturalizaci, aby se vyhnul bankrotu.
V 1999 Adobe prodává některé firemní pobočky považované za nepodstatné a zároveň představuje nový software: InDesign, layout software zaměřený na profesionální zákazníky. Program, přímý konkurent Quark Xpress, je oblíbený u veřejnosti a hraje zásadní roli v procesu znovuuvedení značky. V září téhož roku společnost Adobe oznámila hospodářské výsledky předchozího čtvrtletí: tržby dosáhly cca 270 milionů dolarůzatímco zisky dosahují vysokých úrovní 72 milionů dolarů. Tržby za fiskální rok 1999 překročily hranici 1 miliarda dolarů. V roce 2000 Warnock a Geschke opustili jakoukoli manažerskou roli a převzali roli spolupředsedy představenstva. Role generálního ředitele je místo toho svěřena Bruce Chizenovi.
Poslední dekáda
Poté, co byl Adobe jeden krok od uzavření, se dnes těší vynikajícímu zdraví, s rozpočtem na rok 2012 uzavřeným se zisky 832 milionů dolarů (celkové příjmy však činí 4,4 miliardy dolarů). Společnost, kterou založili Warnock a Geschke, také díkyakvizice Macromedia v roce 2005, je lídrem na trhu v softwarovém sektoru pro tvorbu multimediálního a kreativního obsahu. Jeho kreativní sada (Adobe Creative Suite) ve svých různých verzích patří mezi nejprodávanější software na světě. Také díky flexibilitě a kvalitě nabízených produktů (od úpravy fotografií až po Photoshop s vektorovou grafikou Ilustrátorz profesionálních redakčních produktů s InDesign na webovou grafiku s DreamWeaver A Blikat).
5. října 2013
Od společnosti Cultur-e